要約

 

一般化対応法則にもとづく選好の尺度化と選択行動データの推移性の検討、行動分析学研究、1997、11、41-55。

3種の選択肢のうち任意の2つを対にした選択行動における時間配分データから選択確率を求め、推移性の検討を行った。実験1ではテレビ広告を刺激として並立強化スケジュール条件で得られる一般対応法則における反応バイアスパラメータの推移的整合性を調べた。被験者17名のうち10名でパラメータ間は推移的で整合性が認められた。実験2では選択視聴時間配分のデータを選択確率比とみなして推移性の検討を行った。被験者15名全員で推移性が成立した。

キイワード:ヒトの選択行動、単純尺度化可能、確率的推移性、一般対応法則、尺度構成法

 

Abstract

Masashi Ida

Department of Psychology, Tokiwa University

Scaling of preference based on the generalized matching law and tests of transitivity in human choice behavior. Japanese Journal of Behavior Analysis, 1997,11,41-55.

 

Transitivity in choice behavior in humans was examined by presenting subjects with two out of three kinds of TV commercials using concurrent schedules of reinforcement and having them watch the one they preferred. Time allocated to viewing each commercial when presented in pairs was measured. The ratio of the time allocated to viewing stood for proportion of choice. In Experiment 1, in which transitivity of response bias parameters of the generalized matching law was examined, transitivity was observed in 10 out of 17 subjects. In Experiment 2, transitivity in proportion of choice based on time allocation was observed in all 15 subjects.

 Key words: choice, simple scalability, stochastic transitivity, the generalized matchig law, scaling, humans

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